Onnistunut kauppa
Jotta asunto- ja kiinteistökauppa sujuisi onnistuneesti sekä myyjän, että ostajan edut huomioon ottaen, siinä tarvitaan mukana ammattitaitoinen kiinteistönvälittäjä. Säästäminen väärässä paikassa voi käydä kalliiksi ja tuottaa jälkiharmeja.
Kun valitset kiinteistönvälittäjää kysy hänen kokemustaan alalta ja näyttöjä onnistuneista kaupoista.
Kauppakirjat
Myös kauppakirjojen teko vaatii erityistä tarkkuutta ja suosittelemme, että annatte sen meidän tehtäväksemme. Tarkistamme sovitut asiat, jotta myyjä sekä ostaja voivat olla turvallisin mielin tekemänsä kaupan johdosta. Hankimme myös kaikki kauppaan tarvittavat asiakirjat/ liitteet. Kun tärkeät asiakirjat tehdään kunnolla, ei synny erimielisyyksiä jälkikäteen.
Kaupanvahvistus
Lain (maakaari) mukaan kiinteistön luovutuksessa on oltava mukana kaupanvahvistaja. Kaupanvahvistaja tarkistaa osapuolten henkilöllisyyden ja luovutuskirjan, todistaa kaupan oikeaksi ja vahvistaa luovutuksen. Lisäksi kaupanvahvistaja tekee asetuksen vaatimat ilmoitukset viranomaisille. Kaupanvahvistajana voi toimia vain tehtävään oikeuden saanut henkilö.
Toimistossamme on Maanmittauslaitoksen määräämät kaupanvahvistajat Mari Kangas 045-251 2705 ja Lasse Sandberg puh 0400-479 645.
Halutessasi voit tilata heidät myös omaa kauppaasi varten, myös Turun alueen ulkopuolelle. Kaupanvahvistuksesta perittävä korvaus määräytyy kaupanvahvistaja-asetuksen mukaan.
Arviokirjat
Teemme kirjallisia arvioita asiakkaan erilaisiin käyttötarkoituksiin. Voit tarvita arviokirjaa esimerkiksi pankkia tai perunkirjaa varten. Arviokirjaa laadittaessa perehdymme arvioitavaan kohteeseen huolella ja tutustumme kohteeseen paikan päällä. Luotettava arvio on tärkeää, koska arviokirjaa käyttävät tahot haluavat olla varmoja kohteen tarkasta arvosta ja arviokirjan laatijan ammattitaidosta/ kokemuksesta.
Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää.
Kiinteistövälityksen lyhenteitä
Lyhenteet eivät ole kaikki virallisia vaan osa on “yleisesti kiinteistönvälittäjien käytössä olevia”.
- ak=autokatos
- apk=astianpesukone
- As Oy=asunto-osakeyhtiö
- ask.h=askarteluhuone
- at=autotalli
- bk=baarikeittiö
- h=huone
- hp=hintapyyntö
- hv=hoitovastike
- jk=jääkaappi
- jk/pk=jääkaappi/pakastin
- jk/vk=jää-/viileäkaappi
- k=keittiö
- khh=kodinhoitohuone
- kk=keittokomero
- koy=kiinteistöosakeyhtiö
- kph=kylpyhuone
- krs=kerros
- kt=kerrostalo
- las.p=lasitettu parveke
- LKV=laillistettu kiinteistönvälittäjä
- lo=lainaosuus (osuus yhtiön lainoista)
- ma=makuualkovi
- mh=makuuhuone
- mh=myyntihinta (hinnan yhteydessä)
- oh=olohuone
- okt=omakotitalo
- p tai parv=parveke
- ph=pesuhuone
- pk=pienoiskeittiö
- pk=pakastin (varustetietojen yhteydessä)
- pt=puutalo
- rak.v=rakennusvuosi
- rt=rivitalo
- rv=rakennusvuosi
- rv=rahoitusvastike (vastiketietojen yhteydessä)
- s=sauna
- tupak=tupakeittiö
- var=varasto
- vh=vaatehuone (huoneistoselitelmän yhteydessä)
- vh=velaton hinta (hinnan yhteydessä kokonaishinta)
- YKV=ylempi kiinteistönvälittäjän tutkinto
- yv=yhtiövastike
Viranomaisohje liittyen 9.1.2016 voimaan tulleeseen muutokseen koskien lakia kuluttajanriitalautakunnasta (14§, 6-kohta) ja kuluttajansuojalakia (2:8b§): Jos välitysliikkeen ja kuluttajan välistä erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).